حسین مداحی
Header
070-498 exam, 600-460 exam, 70-462 exam, N10-006 exam, 070-410 exam, 70-341 exam, BCCPP exam, 1Z0-051 exam, M2090-626 exam, S90-01A exam, C_TAW12_731 exam, 312-49V8 exam, C2170-051 exam, TB0-123 exam, CD0-001 exam, 1Z0-052 exam, CISSP exam, 70-385 exam, 2V0-621D exam, EX200 exam, 210-060 1V0-601 070-646 70-410 CRISC 642-742 300-115 MB2-707 C_TSCM62_66 CBAP 210-065 HP2-H33 642-999 300-080 200-550 070-480 70-346 CSSBB MB6-704 | S90-03A | MB0-001 | PR000041 | 070-489 | MB7-701 | GPEN | GCFA | C2180-401 | PK1-003 | C4040-251 | CSSGB | 100-101 | 210-451 | 9L0-066 | 70-498 | 299-01 | S90-09A | 70-489 | 1Z0-068 | C2010-595 | MB5-705 | 1Z0-064 | C4040-250 | C_HANATEC_10 | E20-260 | VCP-550 | CV0-001 | ICGB | 2V0-620 | VCAD510 | 301B | C_TSCM52_66 | 70-467 | 74-697 | SK0-003 | 300-070 | SY0-401 | 70-463 | OMG-OCUP-300 | 70-243 | CAS-002 | C_TAW12_740 | MB2-704 | S90-08A | 1Z0-060 | 1Z0-457 | A2010-597 | C_TADM51_731 | IIA-CIA-PART2/ 300-101/ 640-916/ 98-368/ 70-533/ PGMP/ 070-347/ HP0-Y50/ 810-403/ 1Z0-062/ 400-101/ 1Z0-408/ EADP10/ 101-01/ 70-465/ 70-347/ 117-300/ LOT-956/ 70-384/ 070-462/ 1Z0-470/ LX0-104/ 640-875/ CGEIT/ 1Y0-301/ MOFF/ 1Y0-351/ AWS-SysOps/ 3I0-012/ C2020-012/ 500-451/ PK0-003/ 70-488/ 700-501/ 1Y0-201/ 98-367/

اهمیت ویژه ی قدس – قسمت سوم

شهریور ۱۷ام, ۱۳۹۰ | نوشته‌شده به دست حسین مداحی در انبیاء | اهل بیت | جمهوری اسلامی | دین و معرفت | روحانیت | سیاست | قرآن کریم | معارف معاریف

در دو قسمت گذشته برای پاسخ به این سوال کوشیدیم که چرا مسجد الاقصی قبله ی اول مسلمانان بود و چرا خداوند ، مسجد الاقصی در سرزمین بیت المقدس را به عنوان قبله ی مسلمانان انتخاب نمود و تا آنجا پیش رفتیم که باید بدانیم در داستان حضرت موسی و قوم یهود چه چیزی نهفته است ؟!

برای پاسخ به این سوال لازم میدانیم سابقه ی کوتاهی از یهود را بیان نمائیم :

ارتباط بنی اسرائیل با یهود :

بنی اسرائیل به فرزندان و نوادگان یعقوب گفته می‌شود.اسرائیل کلمه ای عبری به معنای بنده خدا و نیز لقب حضرت یعقوب است. از این رو به فرزندان و نوادگان او «بنی اسرائیل» می گویند.
آنها با رفتن یوسف به مصر و سپس رفتن دیگر فرزندان یعقوب به آنجا ، اولین سابقه ی حکمفرمایی را تجربه کرده و به صورت خاندانی پر جمعیت در مصر درآمدند .این جمعیت که فرزندان و نوادگان دوازده پسر یعقوب بودند، به بنی اسرائیل شناخته می‌شدند .
یوسف به هنگام وفات به برادران هشدار داد و گفت که از دنیا می رود و مردم مصر فرزندان یعقوب را نمی پذیرند . یوسف به آمدن موسی مژده داد و از خاندان خود خواست که تا زمان پیامبر موعود (موسی)که آنها را نجات دهد؛ به تکثیر نسل بپردازند. این مژده حدود ۴۰۰ سال بطول انجامید و بالاخره موسی ، بنی اسرائیل را که سالیان دراز مبتلا به شکنجه فرعون بودند ؛ رهانید و از سرزمین مصر بیرون برد .

افرادی را که امروزه به یهود تعبیر می‌کنند، در واقع بازماندگان قوم یهودا چهارمین فرزند از فرزندان حضرت یعقوب از قوم ایشان ( بنی اسرائیل ) هستند.
نام دیگر یهودا ” جودا ” نیز گفته شده است که گاهی شنیده میشود به خاطر همین نام ، برخی از یهودیان را جهودی نیز می نامند .

با توجه به تعریف فوق ناگفته پیداست که ارتباط قوم بنی اسرائیل و قبیله ی یهود ، به گونه ای است که هر یهودی از خاندان بنی اسرائیل شناخته می شود اما هر بنی اسرائیلی ، یهودی نیست ( دقت کنید ) و آنچه در قرآن مجید ، خطاب عام آمده است ، خطاب به بنی اسرائیل و فرزندان یعقوب و قوم پیامبرانی چون یوسف ، شعیب ، ایوب ، موسی و زکریا و یحیی و … است چرا که امید هدایت برخی ایشان نیز می رود اما خطاب های خاص و عتاب برانگیز قرآن مجید ، خطاب به قبیله ی یهود ( که بزرگترین قبیله از قوم بنی اسرائیل بود ) و مشرکان است که در نص صریح قرآن ، دشمن ترین افراد نسبت به مومنین معرفی شده اند آنجایی که در سوره ی مبارکه ی مائده آیه ی ۸۲ آمده است :

لتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَهً لِّلَّذِینَ آمَنُواْ الْیَهُودَ

و حتی در برخی آیات قرآن ، یهود از مشرکین در برخی صفات بد و رذائل ، پیشی گرفته تا جائیکه قرآن مجید در سوره ی مبارکه بقره آیه ی شریفه ی ۹۶ این قوم لجوج و خدا نترس را اینگونه معرفی می کند :

وَلَتَجِدَنَّهُمْ أَحْرَصَ النَّاسِ عَلَى حَیَاهٍ وَمِنَ الَّذِینَ أَشْرَکُواْ

که حتی در دنیا پرستی و حرص بر زندگی دنیایی از مشرکان ، پیشی گرفته اند .

 

در اینجا لازم است به حالات قبیله ی یهود ، قبل و بعد از نبوت حضرت موسی بپردازیم :

یهود قبل از موسی :

از زمان یعقوب تا یوسف :

چنان که در سوره یوسف آمده است ، یعقوب پیامبر (علیه السلام ) به همراه فرزندان خود از کنعان ( اردن – فلسطین ) به مصر هجرت کرد؛ زیرا در آن دوران فرزندش ‍ یوسف وزیر فرعون بود. فرعون به احترام یوسف ، زمین حاصل خیزى را به یعقوب و پسرانش بخشید . فرزندان یعقوب مدت زیادى در مصر اقامت گزیدند . تا اینکه یوسف از دنیا رفت و پس از یوسف مردم مصر فرزندان یعقوب را از حکومت به زیر کشده و در حق آنان ، ظلم ها و ستم روا داشتند .

از زمان یوسف تا شعیب و ایوب ( که همعصر با حیات موسی بوده اند ) :

آنچه که مشخص است و از تاریخ تولد این دو پیامبر ( ایوب و شعیب ) به دست می آید،مدتی با یکدیگر هم عصر بوده اند . اما اینکه حضرت ایوب در کجا و حضرت شعیب در کجا مردم را به خداوند یگانه دعوت می کرده اند جای کمی تامل و بحث دارد .

آنچه درباره ی حضرت شعیب مشخص بوده و بر اساس قرائن موجود به نظر می آید صحیح باشد ، اینست که ایشان در محدوده شمال آفریقا و نیز آسیای میانه و منطقه ی فعلی اردن و بیت المقدس مردم را به حق دعوت می کرده اند چنانکه در آیه ۸۴ تا ۸۶ سوره ی هود محل ” مدین ” جایگاه تبلیغی حضرت شعیب بوده است و نام فعلی این محل با توجه به نقل تفسیر نمونه ” معان ” بوده که همینک در کشور اردن واقع می باشد .
با توجه به پراکندگی بنی اسرائیل پس از یوسف در این مناطق ، می توان احتمال ضعیفی داد که حضرت شعیب بر بعضی بنی اسرائیل هم پیامبر بوده است اما آنچه مشخص است شهر مدین از قلمرو فرعونیان و محل ابتلای بنی اسرائیلیان به دور بوده است .

اما با توجه به محل مختلفی که منسوب به مقبره ی حضرت ایوب هست می توان جاهای مختلفی را برای زمان تبلیغ ایشان در طول ۱۴۰ سال عمری که خدواندن به وی داده بود ؛ در نظر گرفت . ( لازم به ذکر است عمر حضرت ایوب مورد اختلاف مورخین می باشد . برخی عمر وی را ۹۳ – ۱۴۰ – ۱۴۶ و یا ۲۲۶ سال هم ذکر کرده اند )

توجه :
در آیین یهود ، ایوب همعصر با موسی و یا طبق برخی نقل ها ، قبل از او بوده است . برخی از یهود ایشان ( ایوب ) را از نسل یعقوب پیامبر می دانند و برخی دیگر چون ابن میمون ِیهودی ، او را غیر بنی اسرائیلی می داند  . اما با توجه به آنچه در اعلام القرآن و نیز تفسیر نمونه جلد سیزدهم آمده است :

ایّوب فرزند افرص از نوادگان حضرت اسحق و نوه ابراهیم بود. مادرش دختر حضرت لوط بود و همسرش رحیمه دختر افرایم فرزند یوسف فرزند یعقوب بود ” و برخی هم وی را رییس بنی اسراییل می دانند و برخی هم این نظریه را رد می کنند . عده ای هم او را اهل روم می دانند اگرچه مشخص است که تولد ایشان در منطقه ای از مناطق شامات به نام ” جابیه ” بوده است . اطلاعات بیشتر را اینجا ببینید .

بنا بر این می توان دو فرضیه را مد نظر گرفت :

الف : در منطقه ی مصر تا زمان موسی پیامبر ی مبعوث نشده است .

ب : شعیب و ایوب هم از پیامبران بنی اسرائیل بوده اند .

که برای اثبات فرضیه ی اول نقل قرآن مجید که بنی اسرائیل را گرفتار آل فرعون بیان کرده است و نیز وصیت یوسف به بنی اسرائیل و مژده به پیامبریست که ۴۰۰ سال بعد می آید .

و برای اثبات فرضیه ی دوم نیز محل تبلیغ حضرت شعیب و حضرت ایوب ( مدین – جابیه – کنعان ) را می توان شاهد بر مدعا قرار داده چرا که قوم بنی اسرائیل محل سکونت اصلیشان در این مناطق بوده است .

حال ، چه ایوب و شعیب پیامبران بنی اسرئیل بوده اند و چه نبوده اند ؛ مردم این مناطق یعنی :

مدین ، جابیه و  کنعان و نیز مردم مصر به این بلائات مبتلا بوده اند :

برخی خصویاتی که مردم این عصر دار بوده اند عبارت است از :

۱ – ثروت فراوان

۲ – کم فروشی

۳ – مال و اولاد فراوان

۴ – نافرمانی از دستورات الهی

و اما بنی اسرائیل در زمان حضرت موسی که ان شا الله در قسمت چهارم به آن خواهیم پرداخت و اهمیت ویژه ی داستان موسی که پس از این مقدمه ی کوتاه ، پرداختن به آن با دریافت و درک بیشتری همراه خواهد بود .

 

منابع :
تفسیر المیزان
تفسیر نمونه
قاموس القرآن
تاریخ بلعمی
تاریخ انبیاء
تاریخ اورشلیم : سیدجعفر حمیدی
فلسطین از اشغال تا انتفاضه : مجید صفاتاج
سرزمین مقدس  : هارون و هومن ، انتشارات گوهر منظوم
مسئله‎ی فلسطین و ماهیت طرح صهیونیسم ، داشه الغنوشی :ترجمه سیدهای خسروشاهی
فلسطین در فراز و فرود تاریخ : دکتر عبدالله جاسبی
دنیا بازیچه ی یهود : آیت الله شیرازی رحمت الله علیه

شما می‌توانید ما را دنبال کنید از خوراک RSS 2.0 You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

یک پاسخ

  • باسلام
    لااقل برای بنده کلمه یهود در هاله ای از ابهام قراردارد. زیرا نسل حضرت موسی نه به یهود بلکه به لاوی میرسد. حال چرا پیروان حضرت موسی را یهودی مینامند جای بسی تعجب است.
    با این وصف سوالات متعددی مطرح میشود:
    – آیا یهودی به معنی فرزندان یهودا است؟
    – آیا از کلمه یهودی برای پیروان حضرت موسی استفاده کرده اند که این قوم را به یهودا فرزند یعقوب پیامبر نسبت دهند؟
    – آیا نام یهود را خود حضرت موسی به آیینش نسبت داد؟ ودر زمان خود او هم کلمه یهودی رایج بود؟
    – آیا قبل از حضرت موسی قومی بنام یهودی و کلمه و اصطلاحی به این اسم وجود داشت؟
    – آیا کلمه یهود از ترکیب “یَ ” و ” هوَه” به معنی “خدا” تشکیل شده است؟ و با نام یهودا فرزند چهارم حضرت یعقوب ارتباطی ندارد؟
    – آیا مقارنت لفظی دین حضرت موسی (یهودی ) با لفظ قوم یهودا منجر به سوء استفاده قوم یهودا و اختصاص دین یهود به قوم خود به مرور زمان و تحریف دین یهود بوده است؟
    و . . . سوالات متعدد دیگری که هیچ جواب قطعی برای آن موجود نیست.
    یاحق!

    حسین مداحی در پاسخ نوشت :

    داستان حضرت موسی و قومش و … از نقاط بسیار تامل بر
    انگیز تاریخ انبیاست و بسیار قابل فکر .
    اما یک نکته بر اساس متون تاریخی و ما فوق همه ی متون ، یهود در زمان رسول گرامی
    اسلام ، خود را منسوب به موسی می دانسته و خداوند نیز در پاسخ به آنها در آیه ۱۴۰
    سایر انبیاء را از تهمت آنها بری کرده است .
    أَمْ تَقُولُونَ إِنَّ إِبْرَاهِیمَ وَإِسْمَاعِیلَ وَإِسْحَاقَ وَیَعْقُوبَ
    وَالأسْبَاطَ کَانُواْ هُودًا أَوْ نَصَارَى….
    و اما اینک سوال بسیار مهم که باید در آن تامل کنیم این نکته است :
    آخرین پیامبر از انبیاء اولوالعزم ، حضرت عیسی بوده که در میان یهودیان براتنگیخته
    شده است اما اجداد پیامبر اسلام ، در سرزمین بطحاء به دین حضرت ابراهیم بوده اند با
    این که:
    الف : شش قرن از میلاد مسیح گذشته بوده و آیین مسیحیت فراگیر شده و به شبه جزیزه و
    پایین تر از آن نیز راه یافته بود .
    ب : حضرت مسیح تصدیق کننده ی انبیاء پیشین بوده و بشارت دهنده به آخرین پیامبر

    اما با این اوصاف اجداد پیامبر به دین حضرت ابراهیم بوده اند .



پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

cheap football shirts  | cheap football shirts  | cheap football shirts  | cheap football shirts  | cheap football shirts  | cheap football shirts  | cheap football shirts  | cheap football shirts  | cheap football shirts  | cheap football shirts  | cheap football shirts  | cheap football shirts  | cheap football shirts  | cheap football shirts  | cheap football shirts  | cheap football shirts  | cheap football shirts  | cheap football shirts  | cheap football shirts  | cheap football shirts  | cheap football shirts  | cheap football shirts  | cheap football shirts  | cheap football shirts  | cheap football shirts  | cheap football shirts  | cheap football shirts  | cheap football shirts  | cheap football shirts  | cheap football shirts  | cheap football shirts  | cheap football shirts  | cheap football shirts  | cheap football shirts  | cheap football shirts  | cheap football shirts  | cheap football shirts  | cheap football shirts  | cheap football shirts  | cheap football shirts  | cheap football shirts  | cheap football shirts  | cheap football shirts  | cheap football shirts  | cheap football shirts  | cheap football shirts  | cheap football shirts  | cheap football shirts  | cheap football shirts  | cheap football shirts  | cheap football shirts  | cheap football shirts  | cheap football shirts  | cheap football shirts  | cheap football shirts  | cheap football shirts  | cheap football shirts  | cheap football shirts  |