کَیفَ بَشَر …؟

حضرت استاد می فرمودند :

روح خصوصیاتی عجیب و غریب دارد.اگر بتوانی(به مرحله ی تجرّد برسی و ) روح را بر جسم مسلط کنی عجائبی خواهی دید بس دیدنی

ایشان در شرح ماهوی روح ، خصوصا ارواح پیشوایان شیعه طی حدیثی از حضرت موسی بن جعفر – علیهما السلام – نوع خلقت روح را بیان می فرمودند که از مافوق ” اعلی  علیین ” خلق شده است.بعد روایتی را از کتاب “مدینه المعاجز ” نوشته عالم جلیل القدر شیعه ” علامه سید هاشم بحرانی ” برایمان نقل می کردند که بسیار شنیدنی است :

حضرت امیر علیه السلام به فرزندشان امام حسن علیه السلام وصیت فرمودند :
حسن جان ! شب هنگام هرگاه بدن مرا غسل داده و کفن نمودی و درون تابوت قرار دادی، صبر کن .
جلوی تابوت بلند می شود .
آنها دو ملک از اعاظم ملائکه ی الهی هستند که جلوی تابوت را بلند می کنند .
تو و برادرت حسین عقب تابوت را بلند کنید و هرجا جلوی تابوت رفت ، بروید تا جائیکه جلوی تابوت در میان نیزار به زمین بیاید .
آنجا که تابوت من بر زمین قرار گرفت خوب دقت کن !
سنگ قبری را می بینی .
قبر نوح نبی است و کنارش قبر آدم ابو البشر قرار دارد .
کنار قبر نوح را به دقت وارسی کن .
سنگ قبری را میبینی .
که روی آن نوشته شده است :
این قبریست که نوح نبی برای وصی و برادر خاتم انبیاء آماده کرده است .
حسن جان سنگ قبر را کنار بزن تا قبر دیده شود .
سپس در میان نیزار منتظر بمان تا سواری که روبند بر روی دارد ، بیاید .
سپس بدن مرا به او بدهید تا درون قبر قرار دهد .

حضرت استاد ادامه ی روایت را به نقل از امام حسن بدین صورت بیان می فرمودند :

بر اساس وصیت پدر عمل نمودیم .
همه چیز بر همان گونه که پدر فرموده بود پیش رفت .
وقتی قبر نمایان شد ، کمی صبر کرده تا آن سوار از راه رسید .
روبند به روی داشت .
حرف نمی زد .
از مرکب خود پیاده شد و به داخل قبر رفت .
من و برادرم حسین بدن پدر را به او دادیم .
و پدرمان درون قبر قرار داد .
کمی با او حرف زد.
لحد را چید
و سپس بیرون آمد .

حضرت استاد می فرمودند :

امام حسن رو به آن سوار کرده و عرضه داشت :
به ان خدائی که تو را عزت داد که بدن علی بی ابیطالب را در خاک قرار دادی ، روبند از چهره بردار تا چهره ات را ببینیم .
آن سوار نقاب برداشت.
و امام حسن چهره ی آن فرد را دید .
و آن فرد کسی نبود جز علی بن ابیطالب …

پی نوشت ۱ : یک شمع را فرض کنید
یک قوطی خالی شیرخشک را هم فرض کنید
که یکطرف آن باز است و یک طرفش بسته
بدنه ی قوطی شیر خشک را که استوانه ای ایست سوراخ سوراخ می کنیم
مثلا حدود ۵۰ عدد روزنه ایجاد می کنیم
حالا شمع را روشن می کنیم و قوطی شیرخشک را روی شمع می گذاریم
از روزنه هایی که بر اثر سوراخ ایجاد کرده ایم چه می بینیم ؟
اشعه هایی از نور دیده می شود
که اگر روزنه های ایجاد شده به یک اندازه باشد ما هم اشعه های نور را به یک اندازه می بینیم.
سوال : آیا می شود گفت که به اندازه ی تعداد روزنه ای که روی بدنه قوطی شیرخشک ایجاد کرده ایم منبع نور داریم ؟
یا حقیقت این است که منبع نور واحد است . اما به تعداد فراوان اشعه های نورانی داریم ؟
در جواب باید گفت : حقیقت این است که منبع نور یکی است اما پرتوهای نورانی متعددی وجود دارد .

پی نوشت ۲ : یکی از مفاهیمی که در عرفان نظری به آن پرداخته می شود ، مفهوم  “کثرت در عین وحدت ” است که برخی آنرا برای حضرت امیر نیز قائل شده اند .

پی نوشت ۳ : تفسیرش با اهلش

پی نوشت ۴ : تصویری از مضجع شریف علامه سید هاشم بحرانی از وبسایت دوست بزرگوارم آقا شهاب مرادی +

4 نظر / نظر خود را در زیر وارد کنید

دیدگاهتان را بنویسید

1 × دو =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.