برای تو حلال ، برای اسلام حرام !

حرکت بسیار حساب شده ی امام حسین علیه السلام در طول تاریخ بشریت ، به حدی اثر گذار بوده و هست که امروزه منشاء پیدایش همه ی قیام های اسلامی و غیر اسلامی میباشد و همواره مورد توجه کارشناسان دینی و سیاسی بوده است . حرکتی که تمام معادلات قاطبه ی اهل ظلم را بر هم ریخته و تا به امروز هر حکومتی جوری را گریبانگیر بوده است .

ناگفته پیداست همه ی اجوری که بر عزاداری آن حضرت مترتب بوده است از این مهم و احیای دین سرچشمه می گیرد که قیام حضرت اباعبدالله الحسین  دین را زنده نمود و زنده نگه داشتن یاد آن قیام در همه ی اعصار ، در لسان روایات معتبره از طریق اهل سنت و شیعه ؛ عطایی جز بهشت برین نخواهد داشت .

از اینرو ، این قیام و اهداف آن همواره مورد توجه ظلمه بوده و سعی در اطفاء انوار الهیه ی آن داشته اند که به لطف ایرذ یکتا ، موفق نبوده اند اما دست از تلاش برای به انحراف کشیدن آن بر نداشته اند .

یکی از مصادیق به انحراف کشیدن اهداف این قیام ، تحریف در شیوه ی عزاداری برای آن حضرت بوده است که در همه ی اعصار ، مورد توجه بزرگان دینی ما نیز واقع شده است .

در راستای مستندات موجود ، در باب یکی از این شیوهایی که احساس می شود مورد توجه دشمنان دین قرار گرفته و با همه ی فعالیت های ضد دینی خود ، با آن مخافتی نکرده و با همه ی دشمنی ای که با اهداف قیام سرخ حضرت اباعبدالله الحسین دارند ،می خواهند باقی بماند ؛ شیوه ی ” قمه زنی ” می باشد .

حضرت امام خامنه ای حفظه الله تعالی در این راستا می فرمودند :

کسى که با مسائل کشور شوروى سابق و این بخشى که شیعه ‏نشین است (جمهورى آذربایجان) آشنا بود، مى‏ گفت: آن وقتى که کمونیستها بر منطقه‌ی آذربایجان شوروى سابق مسلط شدند، همه‌ی آثار اسلامى را از آن‏جا محو کردند؛ مثلاً مساجد را به انبار تبدیل کردند؛ سالنهاى دینى و حسینیه‏ ها را به چیزهاى دیگرى تبدیل کردند و هیچ نشانه‌ایى از اسلام و دین و تشیع باقى نگذاشتند؛ فقط یک چیز را اجازه دادند و آن «قمه زدن» بود! دستورالعمل رؤساى کمونیستى به زیردستان خودشان این بود که مسلمانان حق ندارند نماز بخوانند؛ نماز جماعت برگزار کنند؛ قرآن بخوانند؛ عزادارى کنند؛ هیچکار دینى نباید بکنند؛ اما اجازه دارند که قمه بزنند! چرا؟ چون خود قمه زدن، براى آنها یک وسیله‌ی تبلیغ بر ضد دین و بر ضد تشیع بود! بنابراین، گاهى دشمن از بعضى چیزها این‏گونه علیه دین استفاده می‌کند. هرجا خرافات به میان بیاید، دینِ خالص بدنام خواهد شد.

که با تعمّق در این فرمایشات ، به نکته ی بسیار مهمی متوجه خواهیم شد که در قالب یک سوال مطرح می شود :

اگر شرکت در مراسم عزاداری سالار شهیدان از اعظم مستحبات بوده و اشاعه ی فرهنگ دینی در پرتو عزاداری سالار شهیدان مورد توجه خاص امامان شیعه بوده است و قمه زدن در رثای حضرت اباعبدالله الحسین یکی از مصادیق عزاداری و دارای فضیلت است ، پس چرا امامان شیعه که از انجام هیچ مستحبی فروگزار نبوده اند و یا مراجع عظام تقلید از متقدمین و متأخرین از انجام آن خودداری می کرده و می کنند ؟

ناگفته پیداست همانطور که در فتاوای مراجع عظام تقلید آمده است ” هر آنچه مناسب عزاداری بوده و مرض آور نباشد اشکال ندارد ” اگرچه این شیوه ی عزاداری سابقه ای در زندگانی معصومین صلوه الله علیهم اجمعین نداشته باشد . اما با تطبیق عمل ” قمه زدن ” با این گونه فتاوا ، ممکن است عمل ” قمه زدن ” در رثای اباعبدالله الحسین علیه السلام دارای اشکال فردی نباشد اما وقتی این عمل دستاویزی برای بیگانگان برای تبلیغ علیه اسلام و مسلمنان باشد ، این عمل به ضر اسلام بوده و دارای مشکل خواهد بود .

به زبان ساده تر : ممکن است قمه زدن بر اساس برخی فتاوا با رعایت شروط فتوا ، از نظر فردی برای اشخاصی که به این عمل مبادرت می ورزند ، اشکالی نداشته باشد ؛ اما زمانی که تبدیل به یک سنت شده و موجه وهن اسلام و مسلمین می شود ، بر اساس نص صریح قرآنی حرام می باشد .

لازم می دانم نقل قولی از مرحوم حضرت آیت الله العظمی بهجت رحمت الله علیه را به رویت شما خوانندگان عزیز برسانم . ایشان می فرمودند : 

مرحوم آیت الله آقا سید ابوالحسن اصفهانی ( صاحب تشرفات متعدده خدمت حضرت ولی عصر ) با قمه زنی مخالف بودند و تا آخر عمر هم مخالف ماندند .
برخی هم به ما انتساب قولی را داده اند که من گفته ام پیراهنی خونی دارم که با آن قمه زده ام و وصیت کرده ام که با من دفن شود ؛ بنده چنین لباس خون آلودی ندارم و چنین وصیتی هم نکرده ام .

برای اهل تقوی همین یک قول از بزرگی چون مرحوم ایشان کفایت می کند که به این عمل مبادرت نورزند ، افزون بر اینکه بزرگان دیگری در این زمینه نیز نظرات مبسوط تری دارند .

حضرت امام خامنه ای ادام الله ظله علی رئوس المسلمین در همینه زمینه فرموده اند :

در زمان امامان شیعه و پس از آن ، سابقه ای برای اینکار سراغ نداریم . حتی روایتی نیز به صورت عام و یا خاص دیده نشده است . علاوه بر اینکه این کار از وسایل تبیلغ بر ضد دین و مکتب است .

این مختصر برای اهل اشارت و نیز تدبر ، کفایت کرده تا محرم اسرار شوند و بر اساس آنچه شرع مقدس در باب تبعیت از ولی زمان ، از شیعه می خواهد ، به آن مبادرت نمایند .

 

 

7 نظر / نظر خود را در زیر وارد کنید

  1. سلام علیکم
    اتفاقا شبکه ی الزهرا (س) ایام قبل از عاشورا دائما فتاوای مراجع موافق با قمه زنی رو زیر نویس می کرد.
    و دائما صحنه های قمه زنی را در کربلا و…نشون می داد.
    یکی از دوستان که اینجا با یک بودایی آشنایی دارند گفته بودن شیعه همونهایی هستند که یکروز در سال به سرهاشون شمشیر می زنند.؟حتی سر بچه های کوچکشون؟
    حرف شما کاملا درسته که شاید از جنبه ی فردی مشکلی نداشته باشه ولی بعد اجتماعی اش وجهه ی بدی از تشیع رو معرفی می کنه.

  2. پس چطوربوده بعضی صاحبدلانی همچون شیخ جعفر اقای مجتهدی برای همچین قضیه ای (قمه زنی)مراسم داشتند
    اگه دقیقا خاطرم بیاد تولاله ای ازملکوت بود میخوندم که ایشان
    توهمون مراسم میبینند که حضرت زهرا پارچه های سبزرنگی میارن برای قمه زن ها
    یه همچین جریانی واینا
    منظورم اینه که مگه حاج شیخ جعفر اقای مجتهدی معتقد به شرع نبودن ؟
    البته نمیخام شلوغش کنم
    ولی واقعا برام سوال شد

دیدگاهتان را بنویسید

دوازده − دو =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.